Din mad er din krops og dit sinds benzin

Lad os alle blive enige om en ting: mad er lækkert – og mad er vigtigt! Der er ikke bare det første vi tænker på når vi står op, det vi ser frem til når vi kommer hjem fra arbejde eller samlingspunktet for mange sociale arrangementer. Mad er også byggestenene for vores krops sundhed og vores generelle velvære – det giver os energi, holder vores hud, muskler og led stærke, og bidrager til at vi kan koncentrere os og være produktive.

Selvfølgelig er det ikke al mad, der er er lige så godt som andet og der er konstant kloge mennesker, der forsøger at fortælle os, hvad der er bedst. Hvilken diæt vi skal følge, hvornår og hvor meget vi skal spise. Men det kan gøres væsentligt lettere! Det vigtigste er at spise en varieret kost, der er rig på næringsstoffer, særligt vitaminer, mineraler og proteiner. Dette er for at sikre at du har energi til dagligdagens eventyr og at din krop har det bedst muligt.

Let og sjovt

Superfoods er fødevarer der er særligt rige på specifikke egenskaber og fordele for både krop og velvære. Hvad mange dog ikke ved er, at de er lette at tilføje dagligdagen, og derigennem booste dit indtag af næringsstoffer.

Her finder du en række superfoods du let kan tilføje til din daglige kost, uden at skulle starte på diæt, investere i køkkenmaskiner eller tage en kokkeuddannelse for at bruge dem. Du vil opdage, at mange af disse madvarer allerede er i flere af dine måltider!

Blåbær er særligt gode, da de er rige på vitaminer, kostfibre og fytokemikalier. De er lækre i en smoothie, som eftermiddagssnack eller i en salat, og bidrager til at forebygge hjerteproblemer, forhøjet blodtryk og sukkersyge.

Mandler er fyldt med vitaminer og sunde fedtsyrer. De passer ligesom blåbær godt til en eftermiddagssnack eller i en salat, men kan også bruges i bagværk eller i en musli. Mandler er rige på vitamin E, calcium, magnesium og kalium, der alle bidrager til din krops styrke og generelle velvære.

Chia – du kender dem som den helt store trend! Disse små frø er proppet med næringsstoffer og rige på fibre, omega-3 og aminosyrer, der bidrager til at vedligeholde din hud og dine knogler. Du kan let anvende dem i bagværk, en smoothie eller lave den lette og populære chiagrød.

Acai bær er ligesom blåbær spækket med antioxidanter og kostfibre, og derved også fordelagtige for at forebygge hjerteproblemer. De er velegnede i smoothies, en frugtsalat, på en frugttærte eller en salat. Derudover er acai særligt gavnligt til vægttab og kolesterol, på grund af deres antioxidanter, så hvorfor ikke få et ekstra boost med en af den bedste superfoods?

Æbler er også en superfood! De indeholder store mængder af kostfibre, flavonoider og antioxidanter, som kan hjælpe med at nedsætte forhøjet blodtryk, mindske risikoen for kræft og hjælpe med hjertelidelser. Og så er de super nemme at have med i tasken som snack, bruge i en salat eller til en frisklavet juice.

Bananer tilhører også denne gruppe af gode fødevarer. Nemme at tage med på farten som en snack, gode i en smoothie, og gode i kager og pandekager. Bananer er rige på kalium og kostfibre, der både kan hjælpe med fordøjelse, sukkersyge og immunforsvar.

Rødbeder kan med fordel inkluderes i din diæt, måske erstatte en del af dit normale indtag af kartofler. Prop dem i ovnen sammen med kartoflerne, brug dem i en salat eller vær kreativ og riv dem til at putte i boller. Denne rodfrugt er fyldt med nitrater, der kan bidrage til at øge din koncentrationsevne, give energi og hjælpe med fordøjelsen.

Æg er gode til mere end bare brunch, æggekage eller at bage med. De er fyldt med proteiner og antioxidanter, der kan hjælpe med at bidrage til din krops styrke og sundhed.

Og til sidst en mere sæson specifik superfood: kanel! Det kan hjælpe med at sætte gang i fedtforbrænding igennem dit stofskifte, samt sænke risiko for kræft, hæmme inflammation og sænke blodsukkeret. Og så smager det bare godt på risengrød eller i kager.

Som du kan se, er superfoods lettilgængelige og letanvendelig i en daglig kost – enten som den ægte varer eller gennem et naturligt tilskud. At prioritere og sikre et højt næringsindtag behøver derfor ikke koste det hvide ud af øjnene og handle om at være med på den nye matcha eller goji-bær trend. Du kan sagtens støtte din krops sundhed og velvære med fødevarer som disse. På denne måde sikre du din krop den benzin den har brug for, både på daglig basis men også i mere udfordrende tider som vinteren.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *