Spis dig til smukt hår

Ville det ikke være skønt, hvis den gourmetmad, du har stået og kokkereret ikke kun smager godt, men også virkede som skønhedspleje? De fleste ved, at en afbalanceret og varieret kost kan styrke kroppens immunforsvar, være god for knoglerne og dit generelle velvære. Men vidste du, at du målrettet kan spise, så du samtidigt plejer dit hår?

 

Surprise! Det kan du faktisk ret enkelt opnå, blot ved at være lidt ekstra opmærksom på, hvad du bruger til dine daglige måltider. Fordi det lyder overvældende at tale om vitamin B & D, og folinsyre, har vi gjort det mere appetitligt at forstå, hvad der er godt for dit hår. Læs med her for at sikre, at du får de rigtige vitaminer til håret i din daglige kost, og udnyt din hverdagsgourmet til også at forkæle din krop!

Madvarer til smukt hår

Er det ikke fantastiske nyheder, at det der er godt for dit hår også er blandt de fødevarer, du kan bruge til lækre retter, både morgen, middag og aften, og endda også som snacks? Om det er en hurtig smoothie med på vejen, en lækker salat eller mere klassisk dansk aftensmad med kartofler, så kan du let pleje hår, hud og negle med disse madvarer!

Æg er blandt de bedste fødevarer til at pleje dit hår, da de er rige på biotin. Biotin er en vitamin B, der støtter hårvækst, igennem at hjælpe kroppens evne til at omsætte næringsstoffer, til formålet. Dette betyder, at du med god samvittighed og god grund kan nyde et blødkogt æg til din morgenmad eller lave en lækker æggekage til aftensmad.

Fisk, såsom laks og makrel, er rige på omega-3, vitamin B, vitamin D og jern, som alle er gode for både hår og hovedbund. Disse næringsstoffer hjælper med at fugtgive, og derved hjælpe med at pleje håret, så du kan undgå spaltede og slidte spidser. Så du har en god grund til at få en lækker fisk to gange om ugen.

Bønner (og kød) kan ligeledes bidrage til sundt og stærkt hår. De er rige på proteiner, samt jern, zink og biotin, som er byggestenene for håret, og derfor essentielle for at opnå sundt og stærkt hår. Håret er i bund og grund opbygget af proteiner, så sørg for at få dine proteiner!

Spinat og broccoli, og generelt grønne grøntsager er gode til at hjælpe med at pleje håret. Denne type grøntsager er rige på jern, zink og vitaminer, som alle bidrager til sundt og stærkt hår. Vitamin A og C, understøttet også vitamin D, og hjælper dit hår til at være sundt og stærkt frem for slidt og spaltet. Og så smager både spinat og broccoli bare godt til alt – fisk, kylling, en vegetar ret, you name it.

Nødder indeholder planteolier og zink, som bidrager til sundt og blødt hår. Samtidig er de en let tilgængelig kilde, for du behøver ikke at forberede dem – du kan bare åbne en pose, tage en lille håndfuld og nyde en snack, der gør dig godt. Eller du kan tilføje dem til din morgenmad eller en salat.

Bær er fyldt med antioxidanter og vitamin C, som bidrager til sundt og glødende hår. Ligesom med nødder, kan du bruge bær som en snack i løbet af dagen, men de er også perfekte til en smoothie, en salat eller til en frugtig dessert – for der skal også være plads til en dessert i plejen af dit hår!

Kartofler er rig på vitaminer og vigtige næringsstoffer, der bidrager til at styrke hårrødderne. Dette medfører stimulering af en naturlig hårvækst. Og kartoflen er nok allerede en solid del af din danske kost, så den er ikke svær at tilføje diæt.

Hvis du vil have lidt mere gourmet, så forkæl dig selv med avocado eller østers, da disse respektive er rige på omega-3 og zink, som bidrager til skinnende og tykt hår. Det gør lige hårpleje det sjovere!

Kronen på værket

Ikke alene er disse fødevarer gode for dit hår – de bidrager også til både din hud og dine negle, og til dit generelle velvære. De er spækket med gode vitaminer, mineraler og proteiner, der er involveret i flere processer i kroppen, der kan hjælpe til blandt andet at styrke dit naturlige immunforsvar, bringe fugt og glød til din hud, og give dig mere energi i dagligdagen. Så hvad er din undskyldning for ikke at spise disse ting?

Og en sidste ting: hverken naturlige kosttilskud eller lækker mad er en mirakelløsning, der gør underværker natten over. Det tager lidt tid for din krop at optage og omsætte næringsstofferne, og dermed også lidt tid før du kan se virkningen. Men i det mindste kan du nyde hver en bid med god samvittighed og vide, at al den lækre mad gør dig godt!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *